Microsoft Teams alkalmazásban folyik a munka. Ez a csoport elérése.
Ott az osztálycsoportban találsz a témához anyagot.
A heti tananyag: 2020.05.08.- 05.15. Egyensúlyi helyzetek
Június 8. A kísérlet leírását a Teams-ben, Egyensúlyi helyzetek címmel találod.
A kísérlet elvégzését az online órán megbeszéljük.
Készíts róla fényképet, és küldd el a címemre.
Június 15. Összefoglalás. Az éves munka értékelése
Jó kísérletezést! Bodrogi Judit ( bodrogi.judit@nlg.httpf.hu )
A heti tananyag: 2020.05.02.- 05.05.
Kedves Diákok! Ezen a héten a szünet miatt nincs óránk.
Aki még nem küldte el eddig a feladatát, küldje el! Határidő június 5.
Jó munkát! Bodrogi Judit ( bodrogi.judit@nlg.httpf.hu )
A heti tananyag: 2020.05.25.- 05.29.Kísérletek tojással III.
Három „tojásos” kísérletünk van, készíts róla fényképet, és az utolsó kísérlet elvégzése után küldd el egy levélben mindhárom fényképet a címemre:
- Lebegő tojás
Hozzávalók: egy tojás, sok só, és egy nagyobb befőttes üveg, kiskanál
Tegyél egy friss tojást vízbe! A tojás elmerül a vízben. Szórj apránként sót a vízbe, s közben kevergesd a vizet, hogy segítsd az oldódását.
Mit tapasztalsz a víz további sózásakor?
A tojás kezd felemelkedni, először lebeg, majd további só hozzáadásával úszik.
Magyarázat: a víz sózásával növeljük a víz sűrűségét.
- Azok a testek úsznak a folyadékban, amelyeknek az anyaga kisebb sűrűségű, mint…..
- Azok a testek merülnek el a folyadékban, amelyeknek az anyaga nagyobb sűrűségű, mint…..
- Azok a testek lebegnek a folyadékban, amelyeknek az anyaga …… sűrűségű, mint…..
Még egy ráadás kísérlet: Tojás a tiszta és a sós víz határfelületén -
https://www.youtube.com/watch?v=r8xJV1Xn4ko
Jó kísérletezést! Bodrogi Judit ( bodrogi.judit@nlg.httpf.hu )
A heti tananyag: 2020.05.18.- 05.22. Kísérletek tojással II.
A második „tojásos” kísérlet következik, készíts róla fényképet, és a következő kísérlet elvégzése után küldd el egy levélben mindhárom fényképet a címemre.
- Tojásszippantó https://www.youtube.com/watch?v=M_eScIAl8Dg
https://www.youtube.com/watch?v=xu-n2MuhE0k
Hozzávalók: egy keményre főtt tojás, egy doboz gyufa és egy viszonylag széles szájú üveg
Ezt a kísérletet csak szülői felügyelettel végezd, mert főzni is kell benne, és gyufát is kell használni hozzá!
Első lépésként kérd meg anyut vagy aput, hogy főzzön keményre egy tojást.
Ha kész, és a tojás kihűlt, óvatosan tisztítsd meg a héjától.
Vedd elő az üveget (olyat érdemes választani, aminek a szájára kényelmesen ráültethető a tojás), és kérd meg anyut vagy aput, hogy gyújtson meg néhány szál gyufát és dobja bele az üvegbe.
Ha a gyufák elégtek, helyezd a tojást a keskenyebb végével az üveg szájára. Azt fogod látni, hogy az üveg valósággal magába szippantja a tojást.
Magyarázat: az üvegben kihűlő levegő nyomása csökken, a külső levegő nyomása pedig egyszerűen átpréseli a tojást az üveg száján.
A tojás a kísérlet megfordításával ki is vehető az üvegből, mégpedig úgy, hogy nyakával lefelé a palack szájához rázod, és meleg vizet engedsz az üvegre. Ezzel ismét felmelegíted a benne lévő levegőt. Amikor a tojás már beleszorult az üveg nyakába, fordítsd meg a palackot és tedd egy meleg vizes edénybe. Látványos lesz, ahogy a tojás kibukik az üveg száján.
Jó kísérletezést! Bodrogi Judit ( bodrogi.judit@nlg.httpf.hu )
A heti tananyag: 2020.05.11.- 05.15.Kísérletek tojással I.
Három „tojásos” kísérlet következik, készíts róla fényképet, és a következő két kísérlet elvégzése után küldd el egy levélben mindhárom fényképet a címemre.
- Gumilabda tojásból: https://www.youtube.com/watch?v=khgOTDvG-4A
Hozzávalók: egy tojás, ecet és egy nagyobb üvegpohár
Önts az üvegpohárba kb. 2/3-ig ecetet, majd helyezd bele óvatosan a nyers tojást.
Hamarosan azt tapasztalod, hogy számtalan kis buborék veszi körül a tojást. Ennek az az oka, hogy a tojáshéj leginkább mészből áll, és ez feloldódik az ecetben. A buborékok az oldódó mészben keletkeznek.
8-10 óra múlva a tojáshéj teljesen feloldódni, és csak egy nagyon vékony, átlátszó hártya fogja a tojást összetartani. Ekkor vedd ki a „meztelenné” változott tojást a pohárból.
Óvatosan öblítsd le egy kis vízzel, majd a fény felé fordítva megláthatod, hogyan úszkál a fehérjében a tojás sárgája.
További tapasztalat, hogy a tojás állaga ilyenkor meglepően gumiszerűvé változik. Így ha elég merész vagy, kiegészítheted a kísérletet azzal, hogy megpróbálod a „meztelen” tojást pattogtatni. Ezt a kísérletet azonban lehetőleg a mosogatótálcában próbáld ki, mert ha esetleg a tojás eldurran, akkor órákig takaríthatod a konyhát!
Jó kísérletezést! Bodrogi Judit
A heti tananyag: 2020.05.04- 05.08.
Kedves Diákok! Ezen a héten a szünet miatt nincs óránk.
Aki még nem küldte el eddig a feladatát, küldje el! Határidő: május 8.
Jó munkát! Bodrogi Judit ( bodrogi.judit@nlg.httpf.hu )
Microsoft Teams alkalmazásban folyik a munka. Ez a csoport elérése.
A heti tananyag: 2020.04.27- 04.30. A víz
Nézd meg figyelmesen az alábbi 5 perces videót, és írd le a számodra legérdekesebb kísérlet rövid magyarázatát.
Az online-órán megbeszéljük, addig nézd meg légy szíves!
Ezek közül, van olyan, amit otthon is el tudsz végezni, ha van rá lehetőséged, próbáld ki és küldj róla fényképet!
https://www.facebook.com/5min.crafts/videos/216966492857621/
Jó munkát! Bodrogi Judit ( bodrogi.judit@nlg.httpf.hu )
Microsoft Teams alkalmazásban folyik a munka. E
z a csoport elérése.
A heti tananyag: 2020.04.20- 04.28. A papír
Nézd meg figyelmesen az alábbi 5 perces videót, majd válaszolj a füzetedbe az alábbi kérdésekre!
https://www.youtube.com/watch?v=GAiS-vetWak
A fából történő papírgyártás menete: Írd le a füzetedbe sorszámozva, a megfelelő sorrendben az egyes műveleteket!
- A pépből egy szitaszalag kirázza a vizet, a maradék széles papírlappá áll össze.
- A kivágott fa kérgét lehántják, a megtisztított részt apróra darabolják.
- Vegyszerekkel, vagy gépi darálókban leválasztják a cellulózrostokat, ennek eredménye egy sűrű pép.
- A papírt feltekercselik.
- A pépet többször öblítik és mossák, többnyire klórral fehérítik.
- A papírszalagot nedves görgőkön és melegített hengereken futtatva megszárítják.
Akik még nem küldték el az előző feladatok megoldásait sem, április 27-ig küldjék el egy levélben az eddigi feladatok megoldásait!
Jó munkát! Bodrogi Judit ( bodrogi.judit@nlg.httpf.hu )
Microsoft Teams alkalmazásban folyik a munka. Ez a csoport elérése.
Ott az osztálycsoportban találsz a témához anyagot.
A heti tananyag: 2020.04.15- 04.17.
Kedves Diákok! Ezen a héten a szünet miatt nincs óránk.
Aki még nem küldte el eddig a feladatát, küldje el! Határidő április 20.
Jó munkát! Bodrogi Judit ( bodrogi.judit@nlg.httpf.hu )
Microsoft Teams alkalmazásban folyik a munka. Ez a csoport elérése.
A heti tananyag: 2020.04.06- 04.08.
Kedves Diákok! Cím: Az alumínium felhasználása, újrahasznosítása
Nézd meg az alábbi videót: / Feltétlenül, szerintem nagyon érdekes!/
A fenntartható italosdoboz /15perc/ https://www.youtube.com/watch?v=S3SOB3ZAEYc
Írásban válaszolj az alábbi kérdésekre:
- Milyen kapcsolat van az alumínium felhasználása és tulajdonságai között?
Írj 5 példát!
Pl.: - vezetéket készítenek belőle, mert jól vezeti az elektromos áramot, jól nyújtható és kicsi a sűrűsége.
- edényeket, mert jól vezeti a hőt,
- ……………….., mert kicsi a sűrűsége, (könnyű)
- ……………, mert nem korrodeálódik, (a környezet hatására nem megy tönkre)
- alufóliát, mert …………..
- italos dobozt, mert ………………………………………
- Miért gyűjtsük szelektíven az alumíniumból készült italos dobozokat?
Akik még nem küldték el az előző feladatok megoldásait sem, április 20-ig küldjék el egy levélben mindhárom feladat megoldásait!
Jó munkát! Bodrogi Judit ( bodrogi.judit@nlg.httpf.hu )
Feladat: 2020.03.30-04. 03.
Kedves Diákok!
Kevesen küldték el az előző két feladat megoldásait. Megdicsérem azokat, akik elkészítették, és elküldték. Akik még nem, április 3-ig küldjék el egy levélben a feladatok megoldásait!
Gyűjts ki legalább 10 olyan fizikai fogalmat a füzetedbe, aminek ismeretében nem járt volna pórul az illető! Címnek írd fel: Fizikai fogalmak, majd sorold fel, egymás alá. Válassz ki kettőt, és keress rá az interneten, majd írd le a jelentését!
Válassz az alábbi sorozat egyikéből, de ne csak nevess, hanem próbáld levonni a tanulságokat!
„Pedig jó ötletnek tűnt”: https://www.youtube.com/watch?v=81VKeLIpe24
Bodrogi Judit ( bodrogi.judit@nlg.httpf.hu )
Tananyag: 2020.03.23-27.
Kedves Diákok!
Gyűjts ki legalább 10 olyan fizikai fogalmat a füzetedbe, aminek ismeretében nem járt volna pórul az illető! Címnek írd fel: Fizikai fogalmak, majd sorold fel, egymás alá azokat!
Válassz ki kettőt, és keress rá az interneten, majd írd le a jelentését!
Válassz az alábbi sorozat egyikéből, de ne csak nevess, hanem próbáld levonni a tanulságokat!
„Pedig jó ötletnek tűnt”: https://www.youtube.com/watch?v=81VKeLIpe24
A mai feladattól kezdve a TTGYAK-füzetedről fényképet majd csak április 3-tól küldjél!
Többen még az előző feladatot sem küldték el, azokat várom! Alább van leírva, nem a füzetben korábban leírtak fényképe a feladat.
Bodrogi Judit ( bodrogi.judit@nlg.httpf.hu )
Kedves Diákok!
Feladatok: 2020. 03. 16-20.
Sajnos nincs lehetőség a laborban kísérletezni.
Próba jelleggel szeretnék otthoni feladatot adni, lehetőségeitekhez mérten igyekezzetek ezeket teljesíteni.
Remélem nálatok van a laboros füzet, ha nincs, bízom abban, hogy emlékeztek néhány elvégzett kísérletre.
Válasszatok ki egyet közülük, és írjátok le nekem röviden:
A kísérlet címe:
Szükséges eszközök és anyagok:
A kísérlet rövid leírása:
Tapasztalatok, esetleg rövid magyarázat,következtetés:
Emlékeztetőül: vöröskáposztalé, indikátorok, oldatok készítése, rézgálic, sütőpor,...
A leírásokat az iskolai címemre: bodrogi.judit@nlg.httpf.hu - küldjétek!
Jó munkát: Bodrogi Judit